Thursday, July 14, 2016

Beg plastik

Mak suruh angkat barang dalam kereta. Katanya tadi pergi shopping untuk jamuan raya Weekend ni.

Buka bonet... wow!!

Barang macam tak banyak. Plastik yang banyak.

Terbayang sampah2 plastik yang tak termusnah. Bersepah2 tepi jalan. Hanyut dekat sungai. Penyu makan tersekat dalam perut. Ikan paus mati terdampar.

Eh thats escalate very quick

Nway aku memang tak setuju cara sesetengah pasaraya packing barang masa nak bayar. Sayur plastik lain, buah lain, makanan tin lain, toileteris lain. End up terlalu banyak plastik.

Apa yang selalu aku buat, aku assist sekali staf yang tolong isi barang dalam plastik. Selagi tak penuh takyah ambil plastik yang baru. Aku tak kisah makanan campur dengan detergent. Aku yakin takde osmosis yang berlaku antara dua barang tu.

Lagipun berapa lama sangat la barang2 tu bercampur. Balik rumah memang akab asingkan cepat2.

Suatu masa dulu di ireland, kami memang dah biasa bawa plastik atau beg sendiri setiap kali ke supermarket. Di sana mentality memang dah set macam tu. Go green. Reduce polutant. Kalau nak plastik bag kena bayar.

Banyak pasaraya di malaysia dah mula promote guna reusable bag. Usaha yang bagus tapi macam tak dapat sambutan. Mungkin sebab kurang publisiti.

Satu lagi perubahan yang positif ada sesetengah kawasan macam putrajaya dah buat pengasingan sampah. Organic dengan recyclable kena asing2. Acceptance mungkin kurang tapi pelahan2 orang akan terima.

Go green!

No comments: