Wednesday, September 03, 2008

bukan rezeki aku

dah lame tak makan chicken chop. bukan la nak kata mengidam giler2... tp teringin nak makan... yerla.. cuti kat malaysia pun tinggal brape hari je lagi... so nafsu makan tuh tetiba menjadi2 plak.. lagi2 biler dah masuk bulan ramadan nih... biler rase lapar time puase... macam2 rase nak makan..

tadi slepas solat terawih, aku pegi kedai mamak kat newtown pj... sbb kat situ aku tau ada jual western food. tak penah pun beli kat situ so rase nak try. aku pun order 2 chicken chop, satu lagi untuk akak aku. perut tak rase lapar.. tp aku rase nak makan sesuatu

kat rumah..

"eh ayam nih cam tak fresh!!...busuk", kate kakak aku

"hah??? "

aku pun rase aku punye ayam... haah betul... rase cam dah busuk ayam tuh... aku tak puas hati.. aku potong skit lagi... eh.. ok jer plak nih...aku rase maybe sos tuh tak brape sedap... mmg tak sedap sgt pun sos tuh..

ayah aku datang ke dapur nak tgk anak2 dia melahap chicken chop..

"chicken chop nih rase lain skit la...", kate aku kat ayah

"cube rase nih", kate anum kat ayah.. saje2 nak test ayah


ayah pun cube skit..

"bluekkk uhukk uhukkk... ayam nih tak fresh nih... cam dah busukkk", ayah muntahkan cebisan ayam dan terus ke sinki dapur.

tension...

mmg tak puas hati betul.. dah la mahal.. rm14 satu set.. dah lame teringin nak makan.. skali dpt yg busuk...

"bak sini anum punye tuh.. bungkus balik... adik pegi complain..."

aku amik kunci kereta... bukak gate... terus ke kedai mamak tadi..hujan malam dah mula turun

kat kedai mamak tuh.. aku nampak tukang masak western food tuh tgh lap2 meja...

"nih chicken chop tadi beli... ayam macam tak fresh laa..ade bau busuk skit", aku bitau dia dengan tenang.. takmo marah2... takmo ade drama hehe

"eh fresh bang... nih daging baru nih", kata tukang masak tuh, mungkin dia org indonesia.

"betul rase macam busuk.. u try rase laa... cube bau.."

dia dgn cuak2.. bawak bungkusan tuh kat chief mamak yg bertugas malam nih..dia bukak... tgk n amik bau... lepas tuh dia buat signal kat tukang masak tuh suruh buang aja bungkusan tuh.. si tukang masak nampak macam cuak2 sekit.. rase kesian plak..

tanpa byk kata2, chief mamak mengarahkan mamak dlm bahse yg aku tak faham.. mamak suruhan tuh ke counter... keluarkan beberape keping duit kertas dah bagi kat aku... ade rm14 ringgit..dalam hati aku "rugi tak bawak dedua chicken chop.. boleh dpt total rm28 inggit.. tp satu lagu tuh setengah dah dlm perut aku...takpe la... bulan ramadan nih"

nasib baik la dpt refund... aku malas la kalau dia nak bagi chciken chop baru.. aku takut menda yg same gak dia bagi.. lagipun aku dah tak slera nak makan..

biler kluar kedai... tukang masak indon ade tgh susun meja

"lain kali sblom masak chek dulu ek ayam2 tuh..." kate aku kat dia

"sorry la bang...", indon tuh dengan nada kesian + sedih + cuak mintak maap kat aku..

"lek2... takde hal", ramadan punye pasal... aku cakap baik2...

~~~~~~

alhamdulillah dah 4 thn blajar kat perantauan.. dpt jugak aku berpuasa kat mlaysia walaupun tak lama..rase sronok bersahur dan berbuka dengan keluarge tak sama dengan kat sana.. juadah simple2 saje... bagus la.. yang penting jangan membazir.. perut nih pun bukan boleh sumbat byk mane pun...

terawih di masjid negara mengimbas kenangan lama masa kecik2 dulu...masjid negara luas..boleh kate "playground" yg seronok untuk budak2..biler aku tgk budak2 lari kat blakng.. aku teringat aku pun dulu gitu gak.. masjid negara sekarang lebih cantik dari dulu.. dulu dalam panas.. sekarang dah ade aircon.... kawasan mimbar pun cantik... rase macam alhambra pun ada.. oh yer.. tadi aku solat blakang najib TPM... lepas 8 rakaat dia dah chow.. tak semapt nak tanye pasal altantuya...

hmm.. harapnye ramadan kali ini dpt memantapkan lagi diri aku..hmmm kene byk bersabar.. dan bersyukur dgn ape yg ada..kat sini aku x dpt makan chicken chop.. kat luar sane ade yg nak makan tongkeng ayam pun tak dpt..

alhamdulillah...

2 comments:

Anonymous said...

owh tu lar mase kat jb tak nak makan chicken chop ayah kite kan dah kene mamak nyer...
bestkan masjid negara sekarang..
masjid wilayah pon best gak...

Ihsan Khairir said...

the heck lepas baca blog ko ni aku gi pasar ramadan beli nasik ayam aku dapat ayam busuk gak bila aku bukak puasa... chessssssss