Monday, May 05, 2008


usrah jumaat lepas buat kat rumah aku..so yg dtg zaquan, nabil, exco n najmi.. amin n azri tak dtg.. sbok exam agaknye.. pengisian kali nih pun agak ringkas.. mungkin sbb masing2 sibuk nak study untuk exam.. lepas baca ma'thurat.. rafiq sampaikan sebuah hadith dari hadith 40... kalinih hadith ke 34...keharusan mengubah kemungkaran..
" barang siapa diantara kalian melihat suatu kemungkaran, hendaklah ia mengubah dgn tangannya.jika tidak mampu maka dgn lisannya. dan jika ia masih tidak mampu, makan dgn hatinya dan itulah selemah2 iman."



hadith nih mungkin dah biase dengar.. tp kalinih aku terasa "makan dalam" gak la.. lebih2 lagi biler mereka asik beri contoh dimana seorg "pemimpin" perlu mencegah kemungkaran, dengan menyeru kebaikan terlebih dahulu.. "amal makruf nahi mungkar"

"maknenye untuk mengelakkan kemungkaran tuh berlaku, at first kenelah sediakan suatu 'suasana' dimana kemungkaran takkan berlaku"

tetiba aku teringat lecture health promotion "make the healthy choice the easy choice"...ape kaitannya?

aku lebih byk mendengar dr bersuara..aku rase seolah2 sesi usrah kalinih mmg nak tujukan untuk aku... aku rase jer..



............





cuaca kat galway sejak 2-3 hari nih menarik.. tak hujan sgt...byk sunlight.. suhu pun agak panas..biler petang2 aku terasa macam ada suasana petang kat malaysia...aku rase bosan dok dlm rumah.. rase nak kluar.. aku ajak budak2 nih kuar jln2.. tapi masing2 tak mau.. aku rase nak kluar gak..tp nak kemana??? hmmm..



malam nih langit agak cerah.. skali lagi rase nak kluar jln2.. kalau aku ajak budak2 nih mesti dorg kate aku giler.. tp rase nak kluar gak.. tp kemana?? hmm..


"look at the sky tell me what do you see
just close your eyes and describe it to me..."
..................................

last skali rabu mlm kamis lepas.. so dah 4 hari... tgk bape lame bleh betahan... nic gum baru aku gune 3 bijik jer..

....................................

kes report skit lagi..
pastuh spm plak.. adeh..
pastuh exam forensik n spm plak.. argh
pastuh jln2~!! yeahh
pastuh balik mesia..~!!! yeyeahh

1 comment:

fAraHnaDiaH said...

ko ni sejak akhir2 ni asyik terasa manjang...tapi bagusla ade kesedaran. Bukan senang jadik pemimpin yang adil.. nampaknye semakin bertambah matang la hendaknye~