Friday, August 24, 2007

pergi tak kembali..

hari isnin lepas pukul 11 pagi.. aku terima sms dari ayah.."num, dik atuk yam baru saje meninggal ptg ni.."

tak sangka... baru je sebulan lepas aku jumpe atuk yam(emak kepada mak aku)kat JB..tp pemergian dia aku tak terkejut sgt.. mmg keadaan dia sejak 2 tahun kebelakangan ni tak beberapa elok sgt... jalan tak bape larat..cakap pun tak byk.. fizikally tak bape aktif sgt.. most of the time dia baring jer.. tak pun duduk.. biler nak gerak pun kene org papah.. takpun sorong gune kerusi roda..

teringat mlm aku kat umah atuk yam harituh... atuk yam baring depan tv...sambil kakinya dipicit oleh mbak su, org gaji atuk yam.. mase tuh mak n maklong pun ada... kiteorang borak2.. atuk time tuh senyap jer... pastuh maklong cakap "atuk awak tuh nak tgk cucu dia kawin.." time tuh atuk senyap jer.. tak cakap pape.. pastuh aku pun mengusik.." ooo atuk nak tgk cucu kawin ekkk ... nnt kite kawin minggu depan ekkk.. atuk dtg tauuu" tak sangka aku... atuk yg senyap tetiba tergelak dan senyummm... maklong pun cakap "eh lame atuk nih tak ketawa tauu" hehe dlm hati aku tersenyumm dan berkata "ehehe kakak aku tak kawin lagi aku nak kawin?"

aku mak n ayah balik jb semalam jer... sbb masa tak byk.. tuh pun terpaksa direbutkan sbb kalau tak.. tak jumpe la atuk aku... aku nih cuti dah le pendek..time nak balik pagi esoknyer... biler salam atuk.. atuk nangis... atuk lately mmg slalu nangis biler jumpe anak2 n cucu2 dia... datang nangis.. jumpe pun nangis...

hmmm sehari lepas atuk meninggal.. ayah sms... katenye atuk dah selamat dikebumikan pagi tadi... ayah n kaklong balik KL... mak stay kat jb sampai khamis... mase dpt tau atuk meninggal.. aku pun telefon ayah... ayah mak n kaklong on the way dari K.terengganu ke kl... diorg sebenarnye on holiday pantai timur (holiday ke borong antik?) memula cakap ngn kaklong... then ayah.. dorang lookd fine.. then cakap ngn mak... mak tak cakap byk... dia just pesan jgn risau.. n doakan atuk... i wonder ape perasaan sebenar mak aku time tuh... i really wanted to be with her on that moment...

hari rabu lepas plak... tgh aku syok2 lepak kat salthill ngn najib n nasrul.. dpt sms dari ayah plak.. katenye atuk anjang hamid (adik bradik atuk halil, belah bapak aku) pulak meninggal sbb renal failure.. aihhh sorang2 sedara aku meninggal...

atuk anjang hamid nih aku tak berape rapat pun.. jumpe pun time raya jer laa..kat muar... tp yg aku ingat time kecik2 dulu.. biler beraya jer.. umah dia la tempat aku tido.. mane taknye.. lepas dah beraya 3-4 umah.. pastuh umah dia plak.. time tuh perut mesti la senak.. tgh hari ,mesti la ngntuk.. jadi aku pun tido...bukan sorang2.. tp ngn sepupu2 yg lain..

hmmm... lepas nih sape la plak... kite tak tau... semuanya takdir ALLah... kekadang org yg sehat walafiat pun tetiba bleh meninggal (HOCM?)... ajal kite boleh datang bebila masa jer... jadi persoalaannye bukan biler.. tapi dah bersedia ker?

~Al-fatihah untuk allahyarham atuk yam n atuk anjang hamid, semoga roh2nya dicucuri rahmat dan semoga berbahagia dsana..~

No comments: