Sunday, August 10, 2008

emak


1. mak lahirkan aku pada 16 ogos 1985 di HKL... mak pula dilahirkan pada 10 ogos 1953 di johor bahru

2. mak kejut aku pagi2 untuk gi skolah... mak sediakan breakfast pagi2... baju skolah aku dah siap digosok... mak antar aku gi skolah sblom dia plak ke skolah... n mak amik aku dari skolah.. selepas dia abis skolah... mak antar aku gi tuition mlm2.. n amik aku dari tuition...mak belikan aku buku latihan...mak bagi aku soklan2 pekse yg dia dapat dari skolaha... dalam semua2 nih... hanya allah je la yg tau betapa sabar nye mak aku dalam melayan aku... aku yg susah bgn pagi... yg kadang2 malas gi skolah.. yg mmg sunggoh tak suke pegi tuition walopun hanye subjek maths seminggu skali...lagi2 besabar ngn emo aku yg cepat marah.. cepat melenting.. walopun hanya disuruh basuh pinggan...mak tak penah abaikan pelajaran anak2... mak penah tolak tawaran jadi penyelia petang.. takut2 tak dpt nak uruskan anak2...

3. mmg mase takde org gaji dulu... mak la yg buat semuanya... masak...basuk baju.. gosok baju... kemas2 rumah... semuanye mak yg buat... mmg mak pun ade keje2 skolah yg perlu disiapkan.. tp dalam mase yg same... keje2 kat rumah tak penah diabaikan... mak pandai bahgi kan keje rumah ngn skolah... anak2 n ayah aku semuanye terjaga...tak penah aku dgr mak mengeluh... skang nih biler dah ade org gaji kat umah... mak nampak dpt berehat skit..lagi2 skang dia dah jadi pengetua...makin sibuk nampaknye...

4. sejak mak jadi pengetua... macam2 mak cerita problem kat skolah... masalah displin budak2.. masalah guru2 pun ada... cerita2 klakar pun ade... tp mak cool jer... dia kate tuh sume cabaran.. dia enjooy keje dia.. takpenah pun dia mengeluh... hmm sape yg tau keje cikgu nih... cikgu la org paling byk kene bsabar... kekadang kkite stress nak uruskan 20-30 org dalam satu mase... inikan pulak seorg pengetua... kene fikirkan masalah 2000 org pelajar... bukan pelajar aje... guru2.. tukang kebun..pekeje kantin pun kene pk gak.... kesimpulannye.. keje cikgu nih mmg satu keje yg mulia... lagi2 dibuat dgn ikhlas...

5. mak masak sedap2 belaka.. eeven lauk simple2 pun aku rase sedap.. mak bleh masak macam2... dan semuanye aku rase sedap... mak cakap dia mula masak lepas kawin... time tuh la baru nak blajar2...mak mmg bagi kiteorang anak2 n ayah makanan secukupnye... stiap hari mmg ada makan pagi... lunch... minum petang... makan malam... minum malam... kalau hari kerja... lunch maybe lauk luar.. or lauk semalam.. or skang nih... bagi aku duit makan luar jer hehe.. pendek cerita... makanan kami sentiase cukup~!... kat umah nih cam dah ade tradition... pagi minum nescafe... petang minum teh... malam minum milo... biler org lain cakap kat umah dia takde minum petang n malam... aku rase pelikk...


6. mak mmg pergas orgnyer... awl2 pagi dah bgn.. sediakan makanan... kalau hari cuti.. gi pasar.. pastuh masak tgh hari... pastuh kemas2...pastuh sediakan makanan petang plak.. poastuh dinner plak... kalau tak buat keje umah.. buat keje skolah plak.. hmmm mak didalam kesibukan nak pegi kursus..sblom bertolak sempat lagi uli tepung nak buat karipap... so that org gaji leh goreng time2 dia takde nnt...

7. ape yg aku nampak... mak mmg isteri yg taat... mak tak penah marah2 ayah... mak dgr je cakap ayah...mak sediakan semua cukup untuk ayah.. makan cukup..baju cukup... one thing yg aku kagum.. mak takmo ayah buat keje2 cam gosok baju.. sidai baju.. basuh pinggan...sbb dia kate tuh bukan keje suami... biler sumthing yg mak nak tp ayah tak agree... mak tak melawan... mak sabar jer.. aku faham sgt biler mak berdiam diri..maknenye dia tgh sabar... mak cakap mak nak jadik isteri solehah... berdosa melawan suami...

kalau nak senaraikan semua pasal mak... mmg takkan abis... aku mmg rase mak aku mmg gempak...aku bangga dpt mak cam nih... rasenye takde org lain cam dia..kagum...aku syg mak aku... aku nak dia sentiase sehat..sentiase ceria.. sentiase bahagia...

mak nak menantu yg macam mak...susah la gitu sbb takde org dlm dunia nih macam mak hehe

kite anak2 jgn la menderhaka pada mak.. syurga itu dibawah tapak kaki mak...


selamat hari jadi mak~! =)

2 comments:

Anonymous said...

bagus nyer budak nie...
mak ngah kalo tau mesti bangge nie..
anak sape nie...

SiQaH HuSSiN said...

xde exactly sama lah..
tapi ada yg mirip2 dgn ur mum kot..-)

ur besday sama dgn besday abg kita lah..tahun je lain.